Vieren PI-dag: 14 maart 2009
We begonnen dit jaar heel vroeg met de PI-dag te vieren. We deden mee aan een wedstrijd.



De opdracht was simpel:
Ga met een groep op Pi-dag (de week ervoor mag ook; in 2009 valt Pi-dag op een zaterdag) in een formatie staan, liggen, drijven, of wat dan ook, zodat er vanaf boven bekeken een Pi-vorm ontstaat. Hoe meer deelnemers, hoe groter het plezier.
De leerlingenraad van de 2de graad met de hulp van Mvr Peters stond in voor de organisatie.
Mr Vanden Broecke zorgde voor deze geslaagde foto. Bedankt!

Op 20 maart stond op de site van de wiskundemeisjes te lezen:
"Maar dan nu….tromgeroffel….de winnaar! Deze foto kwam als enige op aller vier de individuele lijstjes van de jury voor.
KSO Glorieux Ronse (uit Ronse in Vlaanderen). Niet alleen is de
π heel duidelijk, de foto is ook mooi, qua compositie, scherpte en contrast, bijna een kunstwerk."
Een paar reacties:
"Van harte proficiat - foto is heel prachtig !!!"
"Het is een pracht van een foto!"
"Alweer in de prijzen en dat had ik al een beetje gehoopt (verwacht) omdat de eerste indruk erg artistiek aandoet!"
"Klasse!!"
"Proficiat! Wat een mooi resultaat hebben jullie bereikt! De gevormde Pi is heel mooi gevormd!"
"Ik ben het helemaal met de jury eens.Alle reden om trots te zijn. Hartelijke gelukwensen!"
"Proficiat met jullie kunstwerk, een heel mooi ‘glooiende’ pi!"
Een paar leerlingen:
"Wow supergeweldig ik geloof mijn eigen ogen niet."
"Amaai, Zo tof we zijn gewonnen!!"


 Er is een leuk experiment om π te bepalen, bedacht door de Franse wiskundige Buffon(1707-1788). We vervingen de naalden door tandenstokers. Vooraf hadden we op een blad papier evenwijdige lijnen getekend op een afstand gelijk aan de lengte van onze tandenstokers (om zo weing mogelijk te moeten rekenen). De kans dat een gevallen tandenstoker één van de lijnen snijdt is 2/π.
Foto's hiervan zie je op de pagina van 2007

Omdat pi in het Engels hetzelfde klinkt als “pie” (taart), wordt er vaak taart gegeten op pi-dag.
Op PI-dag moet de wiskundeleerkracht op taart getrakteerd worden.
In 3 Wetenschappen is Stephanie Duquin jarig op de PI-dag.


Naast het eten van de 'PIE' losten we PI-pentosudoku op.
Alleen 3,14 stond op het bord. Dit kan echter geen juiste sudoku-opgave zijn. Weet je ook waarom?
Er was een vakje aangeduid waarin alleen een even getal mag komen!
Met dank aan Aad van de Wetering voor de opgaven.



Bedankt Stephanie


In 3 latijn begon het vieren met het leren invoeren in de TI 84 Plus van een programmaatje om 'PI' te benaderen.
 Dank aan Luc Gheysens, begeleider wiskunde


Toch maar linken...

Ook in deze klas was er 'PIE' want ook hier is er een jarige: 'Benoît Tuybens'. Hij had de cake zelf gebakken en die met chocolade was heerlijk.

En dan de verrassing:


3 .  1 4 1 5 9 2 6 5 3 5


8 9 7 9 3 2 3 8 4 6


2 6 4 3 3 8 3 2 7 9


5 0 2 8 8 4 1 9 7 1


6 9 3 9 9 3 7 5 1 0 ...
Schitterend mannen! Wie doet het beter?

Hans Wisbrun uit Amsterdam kwam onze prijs brengen.
De leerlingenraad van de 2de graad maakten toast met

Ons PI-lied opnieuw ingeoefend en gezongen.


Benjamin en Benoît sommen een aantal decimalen van PI op.

Let op onze sPIeringen, ons Pi-snoer en de Pi-petten.

Hans droeg voor de gelegenheid een paar wiskundegedichten voor uit Wis- en natuurlyriek van Drs P. en Marjolein Kool.

Het publiek luisterde aandachtig.

Onze prijs

 

Voor de prijsuitreiking maakte Aad van de Wetering voor ons een pi-xudoku met decimalen in cirkelvorm.
Plaats op elke rij, in elke kolom, in elk vak en ook op de diagonalen de cijfers 1,2,3,4,5,6,7,8 en 9.

Er waren heel wat inzendingen.
Jessica Haelters (2 Handel) won de Pento-PI. Proficiat.


En tot slot nog een pi-droedel

En het werd 'open school'.
Ongelooflijk: Benoît kende 200 decimalen van pi!

Mvr. Dhondt volgde nauwkeurig.


Zijn mama was terecht trots.