PI-droedels
Let op de muzieknoot 're' op de
'bus'
Ter gelegenheid van de PI-dag maakten leerlingen
droedels.
Het zijn leerlingen van het
KSO
Glorieux te
Heb je er ook die we hier mogen plaatsen?
Wil je graag de lijst met de oplossingen?
Ons adres
o.d.m@fulladsl.be
Onze
pentominosite staat op
http://pentomino.classy.be
|
|
'Mat' about PI
Woord: 11 letters
Enkele commentaren:
Eddy Vankeirsbilck(vakcoördinator wiskunde
derde graad):"Elk jaar vieren ook wij in
SIGO
een uurtje lang pi-dag. Op
http://glorieuxronse.classy.be/droedels.html
vond ik een mooi initiatief om die dag voor te bereiden"
Michel Ruyts: "Ik heb meer dan interesse in
de oplossingen van de droedels. Ik doe aan geocaching en dit komt me
zeker van pas. ( zowel bij het zoeken naar de oplossingen als naar het
maken van caches)"
Marina De Groeve(leerkracht in
Sint
Niklaasinstituut Anderlecht): "Wij organiseren voor de
eerste keer een pi-dag. Wij gaan enkele droedels gebruiken en zouden
graag de oplossingen hebben? De site is heel leuk gedaan, proficiat."
Walter Verbustel (Sint-Michielscollege
Schoten): "Ter gelegenheid van de PI-dag zou ik graag een
wedstrijd organiseren onder de klassen van de 2de (eventueel de 3de
graad). Ik zou daarvoor enkele van je rebussen willen gebruiken."
Hilde Soenen: (Leerkracht wiskunde
Guldensporencollege Campus Harelbeke 2) :"Ik zou heel graag een
aantal Pi-droedels over
de school verspreiden op de Pi-dag. Is het mogelijk om de oplossingen te
krijgen? Ik vind ze niet allemaal zelf. Ik ben overtuigd dat de
leerlingen er gek op zullen zijn en zelf aan de slag zullen willen."
en nadien: "Met heel veel enthousiasme
zijn onze leerlingen van campus collegewijk van Sint-Amandscollege in
Harelbeke zelf aan de slag gegaan om
droedels of rebussen met PI te
bedenken. Onze winnaar schenken we eind volgende week een hersenbreker.
De beste vondsten krijgen ook een plekje in de wandelgangen van de
school. Heel erg bedankt voor de inspiratie die we op uw website konden
vinden!!"
Thierry Van den
(Leerkracht wiskunde
Sint-Ritacollege te Kontich - Los de
rebus op voor de volledige familienaam te kennen): "Zoals beloofd,
wilde ik u nog even laten weten hoe onze pi-dag geweest is. Fantastisch!
We drukten 40 pi-droedels af en hingen deze meermaals over heel de
school: op de speelplaats, in de gangen, lokalen, leraarskamer, enz. De
leerlingen waren hier écht mee bezig. Fantastisch initiatief van
uwentwege. Bedankt voor het leuke idee!"
Monsieur uit Kontich (Los de rebus op
voor haar voornaam): "Dankzij uw snelle reactie en met wat nachtelijk
werk erbij heb ik de droedels toch nog dit jaar kunnen gebruiken. Het
was zeer de moeite: eerst heb ik er zelf veel plezier aan beleefd, en in
de klas was het ook een succes!"
Sarah Jane Wildemeersch: (Leerkracht
wiskunde
KA Knokke) "Wij zouden graag naar
aanleiding van de PI-dag, wiskundedroedels laten oplossen door onze
leerlingen. Zou het mogelijk zijn om de oplossingen te krijgen van de
droedels die online staan."
Annemie Dams:"Is het mogelijk om de
oplossingen te krijgen van jullie rebussen waarin het symbool pi is
verwerkt? Er zijn er toch wel moeilijke tussen en ik vrees dat ik
vannacht in mijn slaap blijf zoeken naar het antwoord. Ik ga liever een
rustige nacht tegemoet."
Jonas Desanghere: "Graag had ik de
oplossingen van de droedels met pi ontvangen, er zitten een aantal heel
leuke bij."
Paul Michiels: " Is het
mogelijk om me de oplossingen van de pi droedels niveau 1 en 2 te
bezorgen? Dit weekend hebben we met enkele collega’ s een gezellige quiz
en als aanvulling zou dit fantastisch zijn".
Marjolein Kool: "Briljant!
Hartstikke leuk!"
Yasmine Timmermans: "Ik ben een student van
de
KHLim Lerarenopleiding Wiskunde-Latijn. Momenteel loop ik
stage en wil ik graag op de pi-dag uw droedels gebruiken. Zou het
mogelijk zijn om de oplossingen door te sturen? Want er zitten pittige
droedels tussen,
maar wel heel leuke! Ik ben blij dat je ze online hebt gezet! " en
na het zenden van de oplossingen :"Ik ben echt enorm blij met jouw
droedels! Heel erg bedankt! En proficiat met het leuke initiatief!"
Elien Voermans: "Ik kwam tijdens
mijn zoektocht naar leuke vragen ivm wiskunde op jullie site terecht.
Graag zou ik enkele van jullie PI-droedels gebruiken voor mijn wiskunde
onderzoeksvaardigheid die erin bestaat een wiskundedag te organiseren op
school. Daarom vroeg ik mij af of ik langs deze weg de oplossingen van
jullie droedels te weten kan komen?"
Nick Janssen: "Ik ontdekte net uw
site over pi. Prachtig! Graag had ik de oplossingen gehad zodat ik de
rebussen ook in mijn lessen kan gebruiken op 14 maart.Veel dank!"
Inge De Brabandere:
"Ik ben vrijwilliger bij het
Natuurhulpcentrum in Opglabbeek en ik
heb de taak op mij genomen om te zorgen voor een leuke quiz tijdens de
nieuwjaarsreceptie (als dank voor de talrijke vrijwilligers). Ik zou
graag een 10tal dieren in droedel zetten, doch ik vind er maar 3 op het
internet
E+D = eend
1/4L= kwartel
rie K = kanarie
Beschikken jullie over nog andere droedels?" en na toezenden van
enkele rebussen "Dit is fantastisch. Al vrees ik dat er sommigen te
moeilijk gaan zijn (indien je de regels van pi niet kent), maar daar
passen we wel een mouw aan. Ik ga de regels uithangen tijdens het feest,
de meesten zullen dit toch even bekijken en ze kunnen er tijdens de quiz
nog gebruik van maken. Heel veel dank voor de moeite"
Kevin Debaeke: "Erg mooie site met
zeer mooi droedels. Zou het mogelijk zijn om de oplossingen te krijgen
van deze droedels."
Tom Declercq: "Ik
organiseer een kwis voor mijn vrienden. Kan je de oplossingen van de pi
droedels doorsturen?
Er zitten
schitterende bij."
Eddy Perdu: (Leerkracht wiskunde tweede
graad -
KA Mortsel) "Op deze (alweer)
sombere dag was ik deze morgen aan het surfen, met het plan om dit
schooljaar een PI-dag te organiseren. Met verstomming was ik geslagen
toen ik op uw site i.v.m. de droedels terecht kwam: SCHITTEREND! Een
welgemeend proficiat!"
Brigitte Danckers:
(Leerkracht
ziekenhuisschool Antwerpen) "Proficiat
voor zoiets te maken. Daar is zeker veel tijd aan besteed? Ik vind het
fantastisch om zoiets voor wiskunde te vinden.Om de laatste dagen voor de
vakantie voor onze jongeren wat leuker te maken is dit meer dan welkom."
Lieve Moors: (leerkracht wiskunde in
Sint-Pauluscollege in Houthalen)"We hebben met de
vakgroep afgelopen vrijdag allemaal verschillende droedels (3 stuks per
A4) over de hele school verspreid. In de lokalen, in de gangen, aan
bomen, op de sportterreinen... Mooi om zien hoe het de hele school bezig
hield en raar maar waar, ook vele collega's van de taalvakken,
wetenschappers... waren er door bezeten om toch maar zoveel mogelijk
oplossingen te kunnen vinden. De droedels brengen op school toch wel
veel meer teweeg dan ik gedacht had.
Alle leerlingen werden dan ook nog eens getrakteerd op een stukje taart
tijdens de wiskundeles.
Nog eens heel erg bedankt dat we jullie materiaal hebben mogen
gebruiken..
Heerlijke dag dankzij jullie droedels...!!!"
Voor zo'n reacties doen we het.
Emma Vanlede:
"Wij hebben een wedstrijd gemaakt voor de Pi-dag met droedels en
rebussen over PI, de hoofdprijs is een taart in PI vorm"
Ann Vanderkimpen: (leerkracht wiskunde
We kijken ernaar uit.
Griet Esprit: (Pleinschool
- Kortrijk):"Heel leuke site! Ik probeer op de pi-dag, via
deze site mijn leerlingen warm te maken om zelf aan 't werk te gaan!
Proficiat" en na de Pi-dag:"Mijn leerlingen waren
dolenthousiast!"
An Vinckier:"Op zoek naar een manier om de
PI-dag niet te laten in alle stilte voorbij gaan vond ik jullie website.
Fantastisch. Alvast bedankt voor het vele werk.
Wij gaan in onze klassen in 5 en 6 ( de andere hebben examen) een wedstrijd
houden. Wie de meeste droedels of rebussen vindt in 15 minuten krijgt een
prijsje ( de letter pi in snoep!)"
Jacqueline:"Bedankt dat je mijn 50+ hersencellen aan het werk hebt gezet.
Wat mij betreft voor herhaling vatbaar."
"Die rebussen zijn niet alleen goed om de grijze cellen soepel te houden,
maar ik leer er ook heel wat nieuwe woorden!"
Warrelwind:"Leuk deze cryptogrammen!!"
"Best wel leuk dat het maar in mijn hoofd blijft spoken ;-)"
Luc Gheysens:"Prachtwerk!", "Dank voor zoveel inspiratie. De eerste
(pentomino) had ik nooit gevonden zonder tip!"
"Misschien word jij wel PI-dool 2008!"
" Misschien moeten we volgend jaar vanuit de vakbegeleiding in alle
provincies een competitie organiseren voor de beste en meest originele
pi-rebus."
"Kunnen we volgend jaar niet een pi-rebussenwedstrijd onganiseren?
Leerlingen zouden kunnen de opdracht krijgen een 14-tal droedels op te
lossen en er zelf 3 te ontwerpen (3 en 14 => 3, 14 ...)"
"100 moet haalbaar zijn tegen 14 maart 2008?"
"Bij een aPerItiefje hebben we geprobeerd de rebussen op te lossen"
"Er is blijkbaar weer een droedelPsunamI
over ons aan het spoelen ... Overleven we dit nog? Of is het de
bedoeling er 314 bijeen te zoeken? Zou je er niet aan denken om op de
website alle droedels te nummeren. Met het oog op een wedstrijd zou dit
handig zijn. Maar misschien vraagt dit veel werk?".
Nummeren hebben we niet gedaan maar we maakten er wel 14 pagina's van.
We maakten ook een alfabetische lijst met alle woorden waarvan er een
rebus op de site staat. Je kan ze krijgen als je mailt naar
o.d.m@fulladsl.be
Aad van de Wetering:"Prachtig!", "Een heel leuke serie, met
makkelijke en moeilijke. Die laatste is ook al erg leuk, die had ik nog niet
gezien", "Ja,
leuk", "Mooie serie!', "Heel mooi gedaan!",
"t Is haast niet bij te houden, ze zijn wel
moeilijk hoor!", "Je weet echt van geen ophouden…",
"Ze zijn prima, maar ik kan onderhand geen PI meer zien…",
"Leuk gedaan! En wat ontzettend veel. Een keer aardbeien met slagroom is
wel lekker, maar niet de hele dag door."
Peter Jeuken:"Dank voor de leuke droedels."
Rita François:"'k Heb me al geamuseerd met je droedels. Er zijn er zeer
goeie bij."
Annemie Deklerck::"Leuke pi-droedels"
Wilbie:"Hartelijk dank voor
deze droedels. De droedelwebsite vonden wij ook leuk."
Peter Van Gils:"Leuke droedels en zo veel!"
Matthijs Coster:"Droedels zijn aan mij niet besteed. De rebussen zijn
te gemakkelijk (dan zie ik ze direct) of te moeilijk (dan kom ik er niet
uit). Geeft niet, want ik heb het met al het andere wat ik doe al druk
genoeg!"
Peter Hendriks:"Wat een geweldig werk
hebben jullie er van gemaakt. Echt geweldig!"
Na een heel goeie tip van
Mr. Moreau gebruikten we
http://www.nederlandsewoorden.nl/nw.pl?hoe=bevat&woord=pi&woordenlijst=spelling
Jan Merolant gebruikte nu en dan enkele van onze
rebussen op
zijn site.
Zijn inleiding bij reeks 7:"De stroom rebussen blijft maar aanduren. Wat
zo'n Pi-dag toch allemaal kan veroorzaken. Ik vind ze ontzettend leuk.
Rebussen werden vroeger erg vaak gebruikt. Misschien herleven ze ooit weer?"
Bij reeks9:"We gaan nog even door met deze heerlijke reeks
Pi-rebussen."
Bij reeks 12:"Je kunt je wel eens afvragen, komt er ooit wel een eind
aan de reeks pi-rebussen. Helaas moet ik daarop ja zeggen, eindeloos kon dit
natuurlijk niet doorgaan."
Bij reeks 13:"Met Pi zijn vele leuke dingen te doen. Er is
bijvoorbeeld een film gemaakt waarin Pi een prominente rol speelt. Namelijk
de Amerikaanse sciencefictionfilm Pi (of π) uit 1998 over een jonge
wiskundige Max Cohen (Sean Gullette), die sinds een zonnesteek een
dwangmatige obsessie heeft ontwikkeld voor patronen in nummerieke
reeksen.Nadat hij ontdekt dat het universum, en alles in het universum, uit
spiralen is opgebouwd krijgen meer mensen belangstelling voor zijn
denkbeelden. Geleid door zijn neurose en waanbeelden vindt hij het getal dat
de sleutel is om de wereld te begrijpen."
bij reeks 15:"De term Rebus gaat terug op het ongeveer rond 1600
bestaande gebruik onder studenten in Picardië om elkaar onder de titel 'de
rebus quae gerunter' satirische beeldraadsels op te geven over actuele
gebeurtenissen. In de 1900 eeuw vierde rebus hoogtij, en menig krant en blad
plaatste de rebus voor "plezier ende vermaak der lezertjes", om Heer Olivier
Berendinus Bommel maar eens te citeren."
Reeks 18 wordt ingeleid:"Er bestaan verschillende eenvoudige
benaderingen voor Pi. Bijvoorbeeld: 22/7 = 3,142857 niet zo'n goede
benadering. Maar 355/113 = 3,14159292 is al een wat betere benadering.
Een humoristische benadering: Neem het getal "1234". Draai tweemaal twee
cijfers om, zodat het getal "2143" ontstaat. Deel dat getal door twee tweeën
(2143 / 22 = 97,40909...). Neem van het resultaat tweemaal de
tweedemaachtswortel. De uitkomst is (heel logisch) het getal:
3,1415926526..."
De inleiding van reeks 21 vonden we heel merkwaardig:"Aard-wetenschapper professor Stolum, aan de universiteit van
Cambridge heeft de ratio tussen de werkelijk lengte van rivieren van bron
tot de uitmonding in zee en de kortste lengte in een rechte lijn gemeten,
berekend.
En hoewel de ratio varieert van rivier tot rivier, is de gemiddelde lengte
net iets meer dan 3. Met andere woorden is de werkelijke lengte van de
rivier is iets meer dan drie keer groter dan de directe afstand. De ratio is
ongeveer 3,14 en komt heel vaak erg dicht bij de waarde van Pi. De ratio Pi
wordt het vaakst gevonden bij rivieren die door langzaam aflopende gebieden
stromen, zoals je ziet in Brazilië of in de Siberische toendra."
Bij reeks23:" Zoals bekend is Pi de 16e letter van het Griekse
Alfabet en drukt het getal Pi de verhouding tussen de omtrek en de
diameter van een cirkel uit. Minder bekend is echter dat Pi ook het Griekse
cijfer voor 80 is en dat ,pi staat voor 80000 (een komma voor de letter
geeft een duizendtal aan). - Veel Pi_zzel plezier..."
Bij reeks 25:"Mensen hebben altijd zitten spelen met Pi. Schrijf
bijvoorbeeld eens alle letters van het alfabet met de klok mee in een
cirkel. Gum dan elke letter weg die een links-rechts symmetrie heeft (A,H, I
M, enz.) De letters die overblijven vormen groepjes. Een groepje van 3
letters, dan 1 letter, dan 4 letters, dan 1 letter, en dan 6 letters.Dat is
frappant niet?"
Joke Daemen, Marjolein Kool en Desiree van den Bogaart
maakten het wisrunboekje voor
NWD 2014 . Voor de eerste opdracht
gebruikten ze vier van onze PI-droedels.
De opdracht was:" Bedenk een originele groepsnaam voor jullie team en
ontwerp voor deze naam een pi-droedel op groot formaat.
Extra punten zijn te scoren als:
- er naast pi nog meer wiskundige elementen in de pi-droedel gebruikt
worden;
- de oplossing van de pi-droedel een wiskundig begrip is;
- de droedel bestaat uit echte voorwerpen of personen;
- de jury de pi-droedel niet kan oplossen (terwijl hij wel correct en
kloppend is).
Presenteer de pi-droedel aan de jury alsof het een nieuw-ontdekte Rembrandt
is."
Ik denk dat we met deze rebus wel goed zouden scoren!
Leuk idee voor de PI-dag? Het boekje staat vol met plezante
opdrachten en je kan het
downloaden.