PI-droedels
 

Let op de muzieknoot 're' op de 'bus'


Ter gelegenheid van de PI-dag maakten leerlingen droedels.
Het zijn leerlingen van het KSO Glorieux te


Heb je er ook die we hier mogen plaatsen?
Wil je graag de lijst met de oplossingen?

Ons  adres o.d.m@fulladsl.be
Onze pentominosite staat op http://pentomino.classy.be


Niveau1


Niveau 2


Wiskunde 1


Wiskunde 2


Educatief


Franse rebussen

In Engeland rijden ze links!
Engelse rebussen


Duitse rebussen


Leerlingen


Aad van de Wetering


Luc Gheysens


Toeristen


Paasrebussen


Campus Harelbeke 2



Wegrebussen


Rebussen min PI


 


Rijen



Hulp


 

'Mat' about PI

Woord: 11 letters

Enkele commentaren:
Eddy Vankeirsbilck(vakcoördinator wiskunde derde graad):"Elk jaar vieren ook wij in SIGO een uurtje lang pi-dag. Op http://glorieuxronse.classy.be/droedels.html vond ik een mooi initiatief om die dag voor te bereiden"
Michel Ruyts:
"Ik heb meer dan interesse in de oplossingen van de droedels. Ik doe aan geocaching en dit komt me zeker van pas. ( zowel bij het zoeken naar de oplossingen als naar het maken van caches)"
Marina De Groeve(leerkracht in Sint Niklaasinstituut Anderlecht): "Wij organiseren voor de eerste keer een pi-dag. Wij gaan enkele droedels gebruiken en zouden graag de oplossingen hebben? De site is heel leuk gedaan, proficiat."
Walter Verbustel (Sint-Michielscollege Schoten): "Ter gelegenheid van de PI-dag zou ik graag een wedstrijd organiseren onder de klassen van de 2de (eventueel de 3de graad). Ik zou daarvoor enkele van je rebussen willen gebruiken."
Hilde Soenen: (Leerkracht wiskunde Guldensporencollege Campus Harelbeke 2) :"Ik zou heel graag een aantal Pi-droedels over de school verspreiden op de Pi-dag. Is het mogelijk om de oplossingen te krijgen? Ik vind ze niet allemaal zelf. Ik ben overtuigd dat de leerlingen er gek op zullen zijn en zelf aan de slag zullen willen." en nadien: "Met heel veel enthousiasme zijn onze leerlingen van campus collegewijk van Sint-Amandscollege in Harelbeke zelf aan de slag gegaan om droedels of rebussen met PI te bedenken. Onze winnaar schenken we eind volgende week een hersenbreker. De beste vondsten krijgen ook een plekje in de wandelgangen van de school. Heel erg bedankt voor de inspiratie die we op uw website konden vinden!!"
Thierry Van den Ouwelant (Leerkracht wiskunde Sint-Ritacollege te Kontich - Los de rebus op voor de volledige familienaam te kennen): "Zoals beloofd, wilde ik u nog even laten weten hoe onze pi-dag geweest is. Fantastisch!
We drukten 40 pi-droedels af en hingen deze meermaals over heel de school: op de speelplaats, in de gangen, lokalen, leraarskamer, enz. De leerlingen waren hier écht mee bezig. Fantastisch initiatief van uwentwege. Bedankt voor het leuke idee!"

Paula  Monsieur uit Kontich (Los de rebus op voor haar voornaam): "Dankzij uw snelle reactie en met wat nachtelijk werk erbij heb ik de droedels toch nog dit jaar kunnen gebruiken. Het was zeer de moeite: eerst heb ik er zelf veel plezier aan beleefd, en in de klas was het ook een succes!"
Sarah Jane Wildemeersch: (Leerkracht wiskunde KA Knokke) "Wij zouden graag naar aanleiding van de PI-dag, wiskundedroedels laten oplossen door onze leerlingen. Zou het mogelijk zijn om de oplossingen te krijgen van de droedels die online staan."
Annemie Dams:"Is het mogelijk om de oplossingen te krijgen van jullie rebussen waarin het symbool pi is verwerkt? Er zijn er toch wel moeilijke tussen en ik vrees dat ik vannacht in mijn slaap blijf zoeken naar het antwoord. Ik ga liever een rustige nacht tegemoet."
Jonas Desanghere: "Graag had ik de oplossingen van de droedels met pi ontvangen, er zitten een aantal heel leuke bij."
Paul Michiels: " Is het mogelijk om me de oplossingen van de pi droedels niveau 1 en 2 te bezorgen? Dit weekend hebben we met enkele collega’ s een gezellige quiz en als aanvulling zou dit fantastisch zijn".
Marjolein Kool: "Briljant! Hartstikke leuk!"
Yasmine Timmermans: "Ik ben een student van de KHLim Lerarenopleiding Wiskunde-Latijn. Momenteel loop ik stage en wil ik graag op de pi-dag uw droedels gebruiken. Zou het mogelijk zijn om de oplossingen door te sturen? Want er zitten pittige droedels tussen,
maar wel heel leuke! Ik ben blij dat je ze online hebt gezet! "
en na het zenden van de oplossingen :"Ik ben echt enorm blij met jouw droedels! Heel erg bedankt! En proficiat met het leuke initiatief!"
Elien Voermans: "Ik kwam tijdens mijn zoektocht naar leuke vragen ivm wiskunde op jullie site terecht. Graag zou ik enkele van jullie PI-droedels gebruiken voor mijn wiskunde onderzoeksvaardigheid die erin bestaat een wiskundedag te organiseren op school. Daarom vroeg ik mij af of ik langs deze weg de oplossingen van jullie droedels te weten kan komen?"
Nick Janssen: "Ik ontdekte net uw site over pi. Prachtig! Graag had ik de oplossingen gehad zodat ik de rebussen ook in mijn lessen kan gebruiken op 14 maart.Veel dank!"
Inge De Brabandere: "Ik ben vrijwilliger bij het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek en ik heb de taak op mij genomen om te zorgen voor een leuke quiz tijdens de nieuwjaarsreceptie (als dank voor de talrijke vrijwilligers). Ik zou graag een 10tal dieren in droedel zetten, doch ik vind er maar 3 op het internet
E+D = eend
1/4L= kwartel
rie K = kanarie
Beschikken jullie over nog andere droedels?"
en na toezenden van enkele rebussen "Dit is fantastisch. Al vrees ik dat er sommigen te moeilijk gaan zijn (indien je de regels van pi niet kent), maar daar passen we wel een mouw aan. Ik ga de regels uithangen tijdens het feest, de meesten zullen dit toch even bekijken en ze kunnen er tijdens de quiz nog gebruik van maken. Heel veel dank voor de moeite"
Kevin Debaeke: "Erg mooie site met zeer mooi droedels. Zou het mogelijk zijn om de oplossingen te krijgen van deze droedels."
Tom Declercq: "
Ik organiseer een kwis voor mijn vrienden. Kan je de oplossingen van de pi droedels doorsturen?  Er zitten schitterende bij."
Eddy Perdu:
(Leerkracht wiskunde tweede graad - KA Mortsel) "Op deze (alweer) sombere dag was ik deze morgen aan het surfen, met het plan om dit schooljaar een PI-dag te organiseren. Met verstomming was ik geslagen toen ik op uw site i.v.m. de droedels terecht kwam: SCHITTEREND! Een welgemeend proficiat!"
Brigitte Danckers:
(Leerkracht ziekenhuisschool Antwerpen) "Proficiat voor zoiets te maken. Daar is zeker veel tijd aan besteed? Ik vind het fantastisch om zoiets voor wiskunde te vinden.Om de laatste dagen voor de vakantie voor onze jongeren wat leuker te maken is dit meer dan welkom."
Lieve Moors: (leerkracht wiskunde in Sint-Pauluscollege in Houthalen)"We hebben met de vakgroep afgelopen vrijdag allemaal verschillende droedels (3 stuks per A4) over de hele school verspreid. In de lokalen, in de gangen, aan bomen, op de sportterreinen... Mooi om zien hoe het de hele school bezig hield en raar maar waar, ook vele collega's van de taalvakken, wetenschappers... waren er door bezeten om toch maar zoveel mogelijk oplossingen te kunnen vinden. De droedels brengen op school toch wel veel meer teweeg dan ik gedacht had.
Alle leerlingen werden dan ook nog eens getrakteerd op een stukje taart tijdens de wiskundeles.
Nog eens heel erg bedankt dat we jullie materiaal hebben mogen gebruiken..
Heerlijke dag dankzij jullie droedels...!!!"
Voor zo'n reacties doen we het.
Emma Vanlede: "Wij hebben een wedstrijd gemaakt voor de Pi-dag met droedels en rebussen over PI, de hoofdprijs is een taart in PI vorm"
Ann Vanderkimpen: (leerkracht wiskunde-Snt Ursula Instituut te Wilrijk):"Een aantal creatieve lln wil dit jaar in onze school ook een Pi-dag organiseren.  Bij het zoeken op het internet naar ideetjes kwamen zij op de site http://glorieuxronse.classy.be/droedels.html van jullie school terecht.  Geboeid bekeken zij de verschillende opgaven.  Sommige oplossingen vonden zij zelf anderen niet.  Daarom hadden zij graag de oplossingen verkregen zodat zij de ontbrekende ook konden oplossen. Zij zouden ze ook graag gebruiken om her en der in de school op te hangen en er een wedstrijd aan te koppelen.Wij zullen zeker iets laten weten als we de droedels en rebussen gebruikt hebben."
We kijken ernaar uit.

Griet Esprit: (Pleinschool - Kortrijk):"Heel leuke site! Ik probeer op de pi-dag, via deze site mijn leerlingen warm te maken om zelf aan 't werk te gaan! Proficiat" en na de Pi-dag:"Mijn leerlingen waren dolenthousiast!"
An Vinckier:"Op zoek naar een manier om de PI-dag niet te laten in alle stilte voorbij gaan vond ik jullie website. Fantastisch. Alvast bedankt voor het vele werk.
Wij gaan in onze klassen in 5 en 6 ( de andere hebben examen) een wedstrijd houden. Wie de meeste droedels of rebussen vindt in 15 minuten krijgt een prijsje ( de letter pi in snoep!)"

Jacqueline:"Bedankt dat je mijn 50+ hersencellen aan het werk hebt gezet. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar."
                    "Die rebussen zijn niet alleen goed om de grijze cellen soepel te houden, maar ik leer er ook heel wat nieuwe woorden!"
Warrelwind:"Leuk deze cryptogrammen!!"
                    "Best wel leuk dat het maar in mijn hoofd blijft spoken ;-)"
Luc Gheysens:"Prachtwerk!", "Dank voor zoveel inspiratie. De eerste (pentomino) had ik nooit gevonden zonder tip!"
                         "Misschien word jij wel PI-dool 2008!"
                         " Misschien moeten we volgend jaar vanuit de vakbegeleiding in alle provincies een competitie organiseren voor de beste en meest originele pi-rebus."
                         "Kunnen we volgend jaar niet een pi-rebussenwedstrijd onganiseren? Leerlingen zouden kunnen de opdracht krijgen een 14-tal droedels op te lossen en er zelf 3 te ontwerpen (3 en 14 => 3, 14 ...)"
                          "100 moet haalbaar zijn tegen 14 maart 2008?"
                          "Bij een aPerItiefje hebben we geprobeerd de rebussen op te lossen"
                          "Er is blijkbaar weer een droedelPsunamI over ons aan het spoelen ... Overleven we dit nog? Of is het de bedoeling er 314 bijeen te zoeken? Zou je er niet aan denken om op de website alle droedels te nummeren. Met het oog op een wedstrijd zou dit handig zijn. Maar misschien vraagt dit veel werk?".
Nummeren hebben we niet gedaan maar we maakten er wel 14 pagina's van.
We maakten ook een alfabetische lijst met alle woorden waarvan er een rebus op de site staat. Je kan ze krijgen als je mailt naar o.d.m@fulladsl.be
Aad van de Wetering:"Prachtig!", "Een heel leuke serie, met makkelijke en moeilijke. Die laatste is ook al erg leuk, die had ik nog niet gezien",  "
Ja, leuk", "Mooie serie!',  "Heel mooi gedaan!",  "t Is haast niet bij te houden, ze zijn wel moeilijk hoor!", "Je weet echt van geen ophouden…",     "Ze zijn prima, maar ik kan onderhand geen PI meer zien…",   "Leuk gedaan! En wat ontzettend veel. Een keer aardbeien met slagroom is wel lekker, maar niet de hele dag door."
Peter Jeuken:"Dank voor de leuke droedels."
Rita François:"'k Heb me al geamuseerd met je droedels. Er zijn er zeer goeie bij."
Annemie Deklerck::"Leuke pi-droedels"

Wilbie:"Hartelijk dank voor deze droedels. De droedelwebsite vonden wij ook leuk."
Peter Van Gils:
"Leuke droedels en zo veel!"
Matthijs Coster:"Droedels zijn aan mij niet besteed. De rebussen zijn te gemakkelijk (dan zie ik ze direct) of te moeilijk (dan kom ik er niet uit). Geeft niet, want ik heb het met al het andere wat ik doe al druk genoeg!"
Peter Hendriks:"Wat een geweldig werk hebben jullie er van gemaakt. Echt geweldig!"


Na een heel goeie tip van Mr. Moreau gebruikten we http://www.nederlandsewoorden.nl/nw.pl?hoe=bevat&woord=pi&woordenlijst=spelling
 

Jan Merolant gebruikte nu en dan enkele van onze rebussen op zijn site.
Zijn inleiding bij reeks 7:"De stroom rebussen blijft maar aanduren. Wat zo'n Pi-dag toch allemaal kan veroorzaken. Ik vind ze ontzettend leuk. Rebussen werden vroeger erg vaak gebruikt. Misschien herleven ze ooit weer?"
Bij reeks9:"We gaan nog even door met deze heerlijke reeks Pi-rebussen."
Bij reeks 12:"Je kunt je wel eens afvragen, komt er ooit wel een eind aan de reeks pi-rebussen. Helaas moet ik daarop ja zeggen, eindeloos kon dit natuurlijk niet doorgaan."
Bij reeks 13:"Met Pi zijn vele leuke dingen te doen. Er is bijvoorbeeld een film gemaakt waarin Pi een prominente rol speelt. Namelijk de Amerikaanse sciencefictionfilm Pi (of π) uit 1998 over een jonge wiskundige Max Cohen (Sean Gullette), die sinds een zonnesteek een dwangmatige obsessie heeft ontwikkeld voor patronen in nummerieke reeksen.Nadat hij ontdekt dat het universum, en alles in het universum, uit spiralen is opgebouwd krijgen meer mensen belangstelling voor zijn denkbeelden. Geleid door zijn neurose en waanbeelden vindt hij het getal dat de sleutel is om de wereld te begrijpen."
bij reeks 15:"De term Rebus gaat terug op het ongeveer rond 1600 bestaande gebruik onder studenten in Picardië om elkaar onder de titel 'de rebus quae gerunter' satirische beeldraadsels op te geven over actuele gebeurtenissen. In de 1900 eeuw vierde rebus hoogtij, en menig krant en blad plaatste de rebus voor "plezier ende vermaak der lezertjes", om Heer Olivier Berendinus Bommel maar eens te citeren."
Reeks 18 wordt ingeleid:"Er bestaan verschillende eenvoudige benaderingen voor Pi. Bijvoorbeeld: 22/7 = 3,142857 niet zo'n goede benadering. Maar 355/113 = 3,14159292 is al een wat betere benadering.
Een humoristische benadering: Neem het getal "1234". Draai tweemaal twee cijfers om, zodat het getal "2143" ontstaat. Deel dat getal door twee tweeën (2143 / 22 = 97,40909...). Neem van het resultaat tweemaal de tweedemaachtswortel. De uitkomst is (heel logisch) het getal: 3,1415926526..."

De inleiding van reeks 21 vonden we heel merkwaardig:"Aard-wetenschapper professor Stolum, aan de universiteit van Cambridge heeft de ratio tussen de werkelijk lengte van rivieren van bron tot de uitmonding in zee en de kortste lengte in een rechte lijn gemeten, berekend.
En hoewel de ratio varieert van rivier tot rivier, is de gemiddelde lengte net iets meer dan 3. Met andere woorden is de werkelijke lengte van de rivier is iets meer dan drie keer groter dan de directe afstand. De ratio is ongeveer 3,14 en komt heel vaak erg dicht bij de waarde van Pi. De ratio Pi wordt het vaakst gevonden bij rivieren die door langzaam aflopende gebieden stromen, zoals je ziet in Brazilië of in de Siberische toendra."
Bij reeks23:" Zoals bekend is Pi de 16e letter van het Griekse Alfabet en drukt het getal Pi de verhouding tussen de omtrek en de diameter van een cirkel uit. Minder bekend is echter dat Pi ook het Griekse cijfer voor 80 is en dat ,pi staat voor 80000 (een komma voor de letter geeft een duizendtal aan). - Veel Pi_zzel plezier..."
Bij reeks 25:"Mensen hebben altijd zitten spelen met Pi. Schrijf bijvoorbeeld eens alle letters van het alfabet met de klok mee in een cirkel. Gum dan elke letter weg die een links-rechts symmetrie heeft (A,H, I M, enz.) De letters die overblijven vormen groepjes. Een groepje van 3 letters, dan 1 letter, dan 4 letters, dan 1 letter, en dan 6 letters.Dat is frappant niet?"

pi
Voor wie het beter wil zien
ga met de muis over het plaatje.

Joke Daemen, Marjolein Kool en Desiree van den Bogaart maakten het wisrunboekje voor NWD 2014 . Voor de eerste opdracht gebruikten ze vier van onze PI-droedels.
De opdracht was:" Bedenk een originele groepsnaam voor jullie team en ontwerp voor deze naam een pi-droedel op groot formaat.
Extra punten zijn te scoren als:
- er naast pi nog meer wiskundige elementen in de pi-droedel gebruikt worden;
- de oplossing van de pi-droedel een wiskundig begrip is;
- de droedel bestaat uit echte voorwerpen of personen;
- de jury de pi-droedel niet kan oplossen (terwijl hij wel correct en kloppend is).
Presenteer de pi-droedel aan de jury alsof het een nieuw-ontdekte Rembrandt is."
Ik denk dat we met deze rebus wel goed zouden scoren!

Leuk idee voor de PI-dag? Het boekje staat vol met plezante opdrachten en je kan het downloaden.